Promowanie firmy w sieci wiąże się z dużymi możliwościami, ale też i z zagrożeniami jakie na nie czyhają. W sieci bardzo ciężko zbudować pozytywny wizerunek, natomiast jego zepsucie już nie jest takie trudne. Marketing szeptany na forach internetowych, jest właśnie jednym z narzędzi, jakie wykorzystywane są w celu budowania pozytywnego wizerunku, do tworzenia relacji z klientami i do zwiększenia swojej widoczności w sieci. Najważniejsze jednak jest to, by marketing szeptany na forach internetowych był prowadzony w odpowiedni sposób. W przeciwnym razie może to bardzo źle wpłynąć na postrzegania przedsiębiorstwa. Na czym polega marketing szeptany na forach internetowych i w jaki sposób powinien być prowadzony?
Na czym polega marketing szeptany na forach internetowych?
Marketing szeptany na forach internetowych polega na nienachalnych i jak najbardziej spontanicznym docieraniu z informacją do zainteresowanego ofertą klienta oraz na wywoływaniu wokół marki, jej produktów i usług dyskusji, dzięki czemu duża liczba użytkowników będzie mogła się o niej dowiedzieć. Dużą zaletą tego narzędzia jest fakt, że klienci nie mają tutaj styczności ze zbyt dużym zachwalaniem produktu, a jedynie z subtelną wzmianką na jego temat. Co ważne w marketingu szeptanym użytkownicy nie mogą być w żaden sposób nakłaniani do jego kupna.
Inną nazwą na marketing szeptany jest buzz marketing i opiera się on na rekomendacjach i opiniach, które w dzisiejszych czasach są dla firm bardzo ważne. Jak można dowiedzieć się z różnych źródeł, klienci przed dokonaniem zakupu sprawdzają w sieci opinie na temat danej firmy i oferowanych przez nią produktów. To właśnie pokazuje jak ważne jest posiadanie pozytywnych opinii w Internecie. Oczywiście marketing szeptany nie musi być prowadzony tylko na forach internetowych, ale też w social mediach czy innych grupach, które zrzeszają wokół siebie osoby zainteresowane danym tematem.
Jakie są rodzaje marketingu szeptanego?
Marketing szeptany można podzielić na kilka rodzajów. Poniżej opis kilku z nich.
- Trendsetting – tutaj działania polegają na współpracy firmy z daną osobą wpływową, która posiada zaufaną grupę odbiorców. Dzięki temu, że używa ona promowanego produktu, może powstać trend na jego używanie, co oczywiście jest dla firmy, która go oferuje bardzo korzystne.
- Cause marketing – to wspieranie ważnych dla społeczeństwie spraw. Dzięki takim działaniom przedsiębiorstwo pokazuje, że angażuje się w różne inicjatywy społeczne. To świetny sposób na poprawę wizerunku i zwiększenie swojej wiarygodności.
- Brand blogging – to natomiast prowadzenie bloga firmowego, na którym można promować markę, jej produkt bądź usługę. Jest to też świetny sposób na stworzenie bezpośredniej relacji z klientem.
Czy marketing szeptany na forach internetowych jest skuteczny?
Wiele firm, które nigdy wcześniej nie korzystały z marketingu szeptanego zastanawiają się czy jest on taki skuteczny jak mówią. Jak wiadomo, by jakiekolwiek działanie mogło być skuteczne musi być prowadzone w odpowiedni sposób. Marketing szeptany ma bardzo dużo zalet.
A należą do nich:
- Możliwość dotarcia do dużego grona odbiorców
- Łatwy sposób na budowanie pozytywnego wizerunku marki w sieci
- Stosunkowo niski koszt prowadzenia takich działań
- Dzięki bezpośredniemu kontaktowi można poznać swoich klientów, a dzięki poznaniu ich możliwe będzie dopasowanie do ich potrzeb i wymagań swojej oferty
- Możliwość pozyskania zaufania klientów i ich lojalności
- Szybko widoczne efekty
- Zwiększenie ruchu na stronie, co przekłada się na konwersję, a konwersja na sprzedaż.
Komu zlecić marketing szeptany?
Tak jak wcześniej już to zostało wspomniane, działania marketingu szeptanego muszą być prowadzone z bardzo dużym zaangażowaniem. Ważne jest więc by zlecić je osobom, które naprawdę dobrze się na tym znają. Osoba, która nie jest obeznana ani doświadczona w prowadzeniu takich działań będzie proponowała klientom opinie z mało wiarygodnych kont bądź będzie działała na forach, które nie są związane z działalnością firmy. Dlatego też wybierając osobę do prowadzenia takich działań trzeba sprawdzić zarówno wiedzę teoretyczną jak i praktyczną. Wszystko to jest bardzo ważne dla powodzenia kampanii. Nie warto więc wybierać najtańszej opcji, ponieważ prawdopodobnie przyniesie ona wiele strat.