Co to jest rebranding?

Co to jest rebranding

Co to jest rebranding? Zanim wyjaśnimy to pojęcie, warto najpierw wiedzieć, czym jest branding – a to podstawowe zadanie każdej firmy. Nie tylko tej, która jest już na rynku długo, ale również początkującej. Branding to umacnianie wizerunku marki i utrwalenie jej w świadomości klientów.

Dla brandingu kluczowe są:

  • logo firmy
  • przeważająca kolorystyka
  • hasło główne
  • motto
  • slogan
  • piosenka, melodia itp.
  • oryginalne produkty
  • stroje firmowe
  • pozytywne skojarzenia, które marka wywołuje.

Skoro pokrótce wyjaśniliśmy, czym jest branding, pora wprowadzić nowe pojęcie – rebranding. Pierwsze skojarzenie to pewnie zupełna odwrotność brandingu. Jednak tak nie jest, rebranding nie jest do końca przeciwieństwem. Co to jest rebranding?

Rebranding – pojęcie

Najprościej na pytanie, co to jest rebranding, odpowiedzieć, że to modyfikacja jednego lub wszystkich składowych danej marki. Na mniejszą skalę rebranding może dotyczyć określonego produktu lub pojedynczej usługi. Takie działania mają na celu „odświeżyć” markę, podkreślić to, co się zmieniło w wewnętrznych strukturach firmy, dodać marce określone właściwości, przenieść wzrok użytkowników na jakieś inne jej cechy lub konkretnego produktu. Tak najprościej można odpowiedzieć na pytanie, co to jest rebranding.

Co jest kluczowe dla brandingu

Najlepszym momentem na rebranding jest ten, gdy dostrzegamy spadek wartości firmy. Ten moment następuje wówczas, gdy np. zmieniają się trendy, wchodzi konkurencja albo renoma firmy obniża się. Najczęściej jednak przedsiębiorcy decydują się na rebranding w momencie, gdy wewnątrz firmy następuje fuzja lub ktoś przejmuje działalność.

Co to jest rebranding? Jak możesz zauważyć, jest to dość złożony proces i w dodatku kosztowny. W momencie, gdy decydujemy się na zmianę elementów składowych firmy, dokonujemy rewolucji w marketingu – zmienia się sposób komunikacji z klientem, następuje inna reklama produktu lub usług i kładziemy nacisk na zupełnie inne cechy. Dochodzi do wielu zmian w firmie – na nowo trzeba drukować ulotki, plakaty oraz inne materiały promujące markę. Następnym koniecznym do podjęcia krokiem jest stworzenie nowej kampanii reklamowej, która poinformuje jak największą ilość użytkowników o zmianie. Stanowi to trudne zadanie, ponieważ łatwo jest wtedy wprowadzić użytkowników w błąd. Jeszcze trudniej jest zmienić myślenie użytkownika, bo jego świadomość nadal krąży wokół poprzedniej marki.

Rebranding – jak go przeprowadzić?

Od czego zacząć rebranding

Co to jest rebranding i jak go przeprowadzić? Na pierwsze pytanie już znamy odpowiedź. W takim razie jak przeprowadza się rebranding?
Najłatwiejszą formą informowania o rebrandingu jest ta dokonywana ze stałym klientem, z którym firma utrzymuje kontakt, np. poprzez wysyłanie rachunków. Rebranding należy przeprowadzić szybko i zdecydowanie, tak aby nie istniały na rynku dwie marki jednocześnie. Kolejnym wyzwaniem jest nawiązywanie do poprzedniego elementu marki w skuteczny sposób. Mimo wszystko są to działania, których nie sposób ominąć w wyjątkowych sytuacjach, gdy rebranding jest potrzebny.

Mamy nadzieję, że nasz artykuł odpowiedział na Twoje pytanie, co to jest rebranding. Działania rebrandingowe powinny służyć marce, dlatego ważne jest, by wprowadzić zmiany szybko i konkretnie.

Co to jest rebranding?
Przewiń do góry